In het vorige blog heb je al een aantal gewoontes kunnen zien die slecht zijn voor je gebit zoals sporten zonder mondbescherming. Maar er zijn meer dingen die je beter kunt doen om een spoed bezoek aan de tandarts te voorkomen. Hieronder vind je meer informatie over de voeding die slecht is voor je tanden.

Frisdrank drinken

Frisdranken kunnen tot 11 theelepels suiker per portie bevatten. Om het letsel te verergeren bevatten frisdranken ook fosforzuur en citroenzuur, die het tandglazuur wegvreten. Light frisdranken laten je de suiker overslaan, maar ze kunnen nog meer zuur hebben in de vorm van de kunstmatige zoetstoffen.

Koffie drinken

De donkere kleur en zuurtegraad van koffie kan na verloop van tijd leiden tot vergeling van de tanden. Gelukkig is het een van de gemakkelijkste vlekken om te behandelen met verschillende bleek methoden. Praat met de tandarts als je je zorgen maakt over verkleuring van je tanden.

Sportdrankjes

Een koud sportdrankje is ongetwijfeld verfrissend na een goede training. Maar deze dranken hebben meestal een hoog suikergehalte. Net als frisdrank of snoep zorgen suikerhoudende sportdranken voor een zure aanslag op het glazuur van je tanden. Vaak drinken kan leiden tot bederf. Een betere manier om gehydrateerd te blijven in de sportschool is om suikervrij, calorievrij water te drinken.

Vruchtensap

Vruchtensap zit vol met vitaminen en antioxidanten, maar helaas zitten de meeste sappen ook vol met suiker. Sommige sappen kunnen evenveel suiker per portie bevatten als frisdrank. Er zit bijvoorbeeld maar 10 gram meer suiker in Fanta dan in sinaasappelsap. Vruchten zijn van nature zoet, dus zoek naar sap zonder toegevoegde suiker. Je kunt het suikergehalte ook verlagen door het sap te verdunnen met wat water.

Constant Snacken

Als je snoept produceert je lichaam minder speeksel dan bij een maaltijd en laat voedselresten urenlang in je tanden zitten. Vermijd te vaak snoepen en blijf bij snacks met een laag suiker- en zetmeelgehalte.